tirsdag 26. januar 2010

En abstrakt verden

Dette bildet er malt av Henri Matisse i 1952 og heter ”Kongens sorger”. Jeg syntes bilde viser på en fin måte overgangen fra surrealismen til modernismen, der de tradisjonelle utrykksformene er byttet ut med eksperimentering og kunstnerisk frigjøring. Det som tiltrekker meg først når jeg ser bilde er alle fargene og den kreative energien som omfanger bilde. Det er ingen konkrete motiver i bilde, men abstrakte former og bevegelser som omfavner hverandre. I modernismen så byttet man ut konkrete motivet med nye teknikker som viste preg av abstrakt og kreativitet. ”Kongens sorger” viser til dette ved de forskjellige bitene som bilde er satt sammen av, der det nesten er umulig å se nøyaktig hva som er tegnet. Det er dette som gjør bilde oppsiktsvekkende og tiltrekkende for seeren.

Etter å ha studert bilde en god stund begynner jeg å se mer sammenhengen av de abstrakte figurene. Jeg velger å tolke de to skikkelsene på venstre side av bilde som kongens tjenere som bøyer seg for den ”store makten”. Det tenker jeg på grunn av at de bøyes bakover og har hendene opp. Det viser at de ser opp til noe stort. Figuren på høyre side velger jeg å se på som kongen, en høyere makt, som ser ned på sine underordnede. Bladene viser også denne ulikheten og maktforskjellen ved at de omfavner kongen og løser seg opp ved tjenerne som står under han. Det viser at energien går fra tjenerne opp mot kongen, fra det underste ledd til det øverste, som er kongen.



Ingen kommentarer: