torsdag 14. februar 2008

Valentines Day- Ekte kjærlighet?


14. februar hvert år feirer vi nordmenn noe som heter valentines day, en tradisjon vi har ”stjålet” fra våre amerikanske venner. Valentines Day betegnes som kjærlighetens dag, en dag du skal bli elsket, beundret og satt pris på. Men du skal også gi kjærlighet, ikke bare få. For min egen del så syntes jeg ”kjærlighetens dag” er litt oppskrytt. Det er vel ikke slik at alle blir overlesset med roser og konfekt, og dermed føler man seg kanskje alene. Men på en annen side så syntes jeg at ”Valentines Day” en søt og fargerik dag. En dag vi kan påminne de vi er glade i hvor høyt vi verdsetter dem. Jeg tror det er viktig at vi har en slik dag, for i vår travle hverdag er det lett å glemme kjærligheten, og ikke minst å påminne hverandre om den. Men jeg syntes allikevel at ”Valentines Day” er en litt unødvendig dag. Det blir så alt for mye stress og mas rundt gavene at man glemmer det valentines day faktisk handler om. Dagen blir hvert fall veldig utnytter av butikkene. Plakater og store reklamer med: ”de beste valentines day gavene!” osv. bruker butikkene til å lure oss mennesker til å kjøpe gaver. Det blir litt tullete å bare kjøpe noe for å kjøpe noe bare fordi det er Valenines Day, mener nå jeg. Å overlesse din kjære med kjærlighet kan du vel gjøre hvilken som helt annen dag? Vi har jo faktisk hele 365 dager i året. Men halo! Nå er det valentines day dere, og ingen grunn til å la være å kjemme bort de du er glade i. Ikke sitt hjemme å grubl over om du skal ta sjangsen, bare gjør det. Hva kan du egentlig tape?

Ingen kommentarer: