torsdag 31. januar 2008

"Hårspray"- stort hår og tennåringsproblemer?

Jeg har lest novella "Hårspray". Etter jeg leste denne tittelen så jeg får meg 80- tallet og stort hår, og en masse tenåringsjenter og deres problemer. Når jeg er ferdig med å lese novellen sitter jeg igjen med litt frustrasjon. Ikke bare fordi handlingen ikke innfrir mine forventninger i det hele tatt, men også fordi jeg syntes historien simpeltenn er ekkel. "Hårspray" handler om en far og ikke om stort hår og tenåringsproblemer. Eller på en måte så kan man si at det er tennåringsproblemer innblandet, men ikke satt opp til det jeg hadde forventet. Denne faren er svært opptatt av datteren og hennes venner. Han sitter seg sammen med de og tror at han skal være med i deres samtaler, noe som er litt spesiellt spørr du meg. Det er jo greit at man som far er opptatt av datteren og hvordan hun har det. Men det blir mer tydelig etterhvert som handlingen utvikler seg at faren er mer opptatt av ungjentenes utseende, og ikke om datteren på en naturlig måte. Dette vises tydelig da faren betrakter seg i speilet før han skal ned til jentene, og ikke minst når man får vite hans assosiasjoner og fantasier rundt deres utseende. Dette syntes jeg er ekkelt, og det gjør at faren blir framstillt som pedofil. Avslutningvis skjønner jeg at frustrasjonen til faren er rettet mot konen og hvor lei han er av henne, og at han bare ønsker seg en vakker kvinne som er ung og forelsket slik han en gang var. Jeg vil konkludere med at"Hårspray" handler om savn etter en ung og blomstrende forelskelse.

1 kommentar:

LK sa...

Det er vel mange som føler at det er et sprik mellom forventningene til hva "Hårspray" skal handle om og hva som skjer i teksten. En litt merkelig (creepy?) far som leter etter svunnen ungdom og prøver å være kompis med venninnene til datteren. Ikke helt det jeg hadde forestilt meg etter tittelen. Men det er kanskje dette spriket mellom forventning og den faktiske handlingen som gjør novellen ekstra interessant?